För uthyrning av din bostadsrätt krävs styrelsens samtycke samt skriftliga godkännande.
Att hyra ut lägenheten utan medgivande från din bostadsrättsförening är grund för uppsägning av din bostadsrätt. Även uthyrning efter att tidigare tillstånd löpt ut räknas som en otillåten andrahandsuthyrning. Begäran om samtycke ska vara skriftlig och innehålla skälet för begäran, tidsperiod och vem som ska hyra lägenheten. Om uthyrningen ska pågå längre tid än två år ska hyresgästen avstå från besittningsskydd. Besittningsskyddet för andrahandshyresgäst avtalas bort genom ansökan till hyresnämnden, som har särskild blankett för detta.

Du gör din ansökan om andrahandsuthyrning via Nabos kundportal och hanteras av styrelsen på nästkommande styrelsemöte. Vid bedömning av skäl till uthyrning utgår vi från Nabos riktlinjer för andrahandsuthyrning.

Ansökan om andrahandsuthyrning – bostadsrätt
Ansökan om andrahandsuthyrning – hyresrätt

Om du får tillstånd, tänk på att:
– du är ansvarig för att månadsavgiften betalas
– du är ansvarig för att hyresgästen inte stör andra boende eller skadar föreningens egendom
– upprätta ett skriftligt kontrakt och försäkra dig om din besittningsrätt-hyresgästen endast får använda c/o-adress. Ditt namn är kvar på både på namntavlan i entrén och på lägenhetsdörren.
– du informerar hyresgäst om de trivselregler och förhållningssätt som vi tillämpar i föreningen